Veelgestelde vragen
Algemene vragen
Kan ik zelf contact opnemen met een locatie waar ik interesse voor heb?
Voor locaties is het vaak niet handig om rechtstreekse telefoontjes of bezoekjes te krijgen van belangstellenden. Neem daarom altijd eerst contact op met het cliëntservicebureau. De medewerkers kunnen in overleg met de cliënt een bezoek aan de locatie regelen.
Staat op de website bij welke locaties ruimte is voor nieuwe cliënten?
We vermelden geen lege plekken op onze website, omdat plaatsing van verschillende dingen af kan hangen. Soms is een locatie voor een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld jongeren of juist ouderen. In de locatiezoeker staan per locatie een uitgebreide omschrijving en verschillende foto's. Als je op basis van die informatie in een locatie geïnteresseerd bent, kun je bij het cliëntservicebureau terecht.
Kan ik voor algemene informatie en vragen ook het Servicepunt in Dordrecht bellen?
Voor algemene informatie kun je het beste contact zoeken met het hoofdkantoor in Gorinchem. Hier zijn alle ondersteunende diensten gehuisvest en ook het Cliëntservicebureau zit hier. Cliënten die al zorg hebben bij Syndion kunnen met lokale vragen over locaties in de Drechtsteden terecht bij het Servicepunt in Dordrecht. Ook ambulante medewerkers van Syndion vinden hier een werkplek.
Kan Syndion helpen bij het regelen van een indicatie?
Het aanvragen van een indicatie verschilt per doelgroep en per zorgsoort/zorgzwaarte. Medewerkers van het Cliëntservicebureau van Syndion kunnen je verwijzen naar de juiste instanties om de aanvraag te regelen. Waar nodig ondersteunen de medewerkers van het Cliëntservicebureau je hierbij.
Ik woon buiten het werkgebied van Syndion. Biedt Syndion hier wel ondersteuning?
In principe kunnen we ook mensen met een handicap ondersteunen die (net) buiten het werkgebied van Syndion wonen. Het hangt natuurlijk van de soort vraag af. Het Cliëntservicebureau kan je vertellen of wij je zorgvraag kunnen beantwoorden.
Zijn er wachtlijsten bij Syndion?
Dit verschilt per locatie. Bij de meeste dagbestedingslocaties zijn er geen wachtlijsten; bij sommige woonlocaties ook niet. Maar ook als er wel een wachtlijst is, betekent dit niet altijd dat er ook een lange wachttijd is. Maak je belangstelling altijd kenbaar bij het Cliëntservicebureau. Plaatsing gaat meestal wel in volgorde van aanmelding.
Wachttijden
Staat op de website bij welke locaties ruimte is voor nieuwe cliënten?
We vermelden geen lege plekken op onze website, omdat plaatsing van verschillende dingen af kan hangen. Soms is een locatie voor een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld jongeren of juist ouderen. In de locatiezoeker staan per locatie een uitgebreide omschrijving en verschillende foto's. Als je op basis van die informatie in een locatie geïnteresseerd bent, kun je bij het cliëntservicebureau terecht.
Zijn er wachtlijsten bij Syndion?
Dit verschilt per locatie. Bij de meeste dagbestedingslocaties zijn er geen wachtlijsten; bij sommige woonlocaties ook niet. Maar ook als er wel een wachtlijst is, betekent dit niet altijd dat er ook een lange wachttijd is. Maak je belangstelling altijd kenbaar bij het Cliëntservicebureau. Plaatsing gaat meestal wel in volgorde van aanmelding.
Zorgindicatie
Kan Syndion helpen bij het regelen van een indicatie?
Het aanvragen van een indicatie verschilt per doelgroep en per zorgsoort/zorgzwaarte. Medewerkers van het Cliëntservicebureau van Syndion kunnen je verwijzen naar de juiste instanties om de aanvraag te regelen. Waar nodig ondersteunen de medewerkers van het Cliëntservicebureau je hierbij.
Samen Anders Leren Werken
Waar ligt de verantwoordelijkheid als een client op pad gaat met een vrijwilliger of een familielid van een andere cliënt?
Als een familielid met andere cliënten (dan zijn of haar eigen kind) op stap gaat, zonder toezicht van begeleiding, wordt dit familielid gezien als een vrijwilliger. Door het familielid een vrijwilligersovereenkomst aan te bieden, kan de begeleiding afspraken met het familielid maken. Bovendien is het familielid dan verzekerd. Het is belangrijk dat de ouders van de desbetreffende cliënten toestemming geven. Afspraken worden vastgelegd in ONS. Vrijwilligers die minimaal 40 uur vrijwilligerswerk verrichten moeten bij aanvang van de vrijwilligersovereenkomst een VOG aanvragen.
Client had het gevoel met Samen Anders Leren Werken dat hij / zij niet meer mocht gaan werken in de toekomst. Gaan cliënten op de dagbesteding op een andere manier werken door Samen Anders Leren Werken?
Cliënten kunnen, ook in de toekomst, gewoon naar hun werk of dagbesteding blijven gaan. Het doel van Samen Anders Leren Werken is dat we met elkaar kijken hoe we de zorg en dus ook de dagbesteding toekomstbestendig kunnen organiseren. Dit doen we vanuit de driehoek cliënt, verwant, begeleider. We gaan dus Samen Anders leren Werken.
De mensen en organisaties in de buurt van woon- of dagbestedingslocaties behoren ook toe aan het netwerk van onze cliënten. Hoe betrekken we hen bij Samen Anders Leren Werken?
Het is zeker een goed idee om het netwerk rondom de locatie te betrekken bij Samen Anders Leren Werken. Zo vergroten we het netwerk om de cliënt heen. We doen het met elkaar als samenleving. Locaties kunnen het gesprek aangaan met het netwerk om de locatie heen. Maak gebruik van elkaars kennis en kracht. Wat kun je voor elkaar betekenen?
Het organiseren van toekomstbestendige zorg is niet een probleem van Syndion alleen, andere zorgorganisaties moeten hier ook mee aan de slag. We kunnen veel van elkaar leren. Hoe zoeken we die onderlinge verbinding?
We kunnen zeker heel veel van elkaar leren. Dat gebeurt ook. De VGN organiseert regelmatig leertafels waar organisaties van elkaar leren, delen en verbinden. Syndion sluit daar met grote regelmaat bij aan. Daarnaast brengen de zorgkantoren en regionale netwerken ook organisaties met elkaar in contact. We hebben te maken met landelijke uitdagingen waar iedereen binnen de zorg mee te maken krijgt.
Iedere zorgorganisatie in Nederland moet aan de slag met het organiseren van toekomstbestendige zorg. Hoe voorkomen wat dat we dubbel werk doen?
We kunnen niet allemaal hetzelfde doen aangezien iedere organisatie en iedere client anders is. De ene organisatie is bijvoorbeeld al verder met technologie of samenwerken met het netwerk dan de andere organisatie. Daar zitten ook grote verschillen in. Doordat er verbinding plaatsvindt tussen organisaties via de al bestaande netwerken en nieuwe netwerken kunnen we gelukkig veel van elkaar leren.