Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Privacyverklaring cliënt

Voor ons bij Syndion vinden wij belangrijk dat je goed ondersteund wordt en prettig woont. Hiervoor hebben we jouw gegevens nodig en hebben we een overeenkomst met jou gesloten. Daarnaast moeten we voldoen aan een aantal wettelijke verplichtingen, zoals de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst, de Wet langdurige zorg, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de Jeugdwet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Wet zorg en dwang. Ook als je toestemming hebt gegeven, mogen we jouw gegevens gebruiken. In levensbedreigende situaties mogen we jouw persoonsgegevens eveneens gebruiken.

Welke persoonsgegevens verzamelen wij van jou?

We hebben de volgende gegevens nodig van jou: 

  • Achter- en voornaam, adres, geslacht, geboortedatum, BSN en cliëntnummer.
  • Als het nodig is hebben wij ook jouw bankrekeningnummer.
  • Gegevens over het zorg die je van ons krijgt zoals gezondheidsgegevens, de begeleidingsafspraken, behandelingen of medicijnen die je krijgt.
  • Gegevens die wij hebben gekregen van andere zorgverleners. 

Waarom verwerken wij jouw gegevens?

Bij Syndion verwerken wij jouw gegevens voor diverse doeleinden: 

  • Om de juiste zorg en begeleiding te kunnen.
  • Om de kwaliteit van zorg te bewaken en verbeteren.
  • Om klachten en incidenten te kunnen onderzoeken en behandelen.
  • Voor onze administratie
  • Voor het uitvoeren van controles voor en door accountants en inspectie.
  • Wij moeten aan andere instanties, zoals de inspectie en het CAK, kunnen aantonen dat wij ons houden aan de gemaakte afspraken en regels.
  • Om onze rechten vast te stellen, uit te oefenen of te verdedigen, bijvoorbeeld bij de klachtencommissie, de geschillencommissie Gezondheidszorg of de rechter.

Hoe lang bewaren wij jouw gegevens?

Volgens de wet zijn wij verplicht om jouw gegevens 20 jaar te bewaren nadat we geen zorg of begeleiding meer verlenen.

Gegevens delen met andere organisaties?

Soms moeten we jouw gegevens delen met organisaties of hulpverleners die met ons samenwerken, zoals een taxibedrijf of dagbesteding. Informatie over jouw zorg wordt alleen gedeeld met hulpverleners die direct betrokken zijn bij jouw zorg, begeleiding of ondersteuning.  Bijvoorbeeld zorgboerderijen of de thuiszorg.

In andere gevallen maken we duidelijke afspraken, bijvoorbeeld met een gemeente over welke gegevens gedeeld worden. Daarnaast kunnen sommige instanties, zoals het CAK, CIZ, SVB of de inspectie voor de gezondheidszorg en jeugd, informatie bij ons opvragen die we verplicht zijn te delen.

Wat zijn jouw rechten?

Als cliënt bij Syndion heb jij de volgende rechten volgens AVG: 

  • Je hebt recht op duidelijke en begrijpelijke informatie.
  • Je mag toestemming geven voor het verzamelen, inzien en delen van je gegevens met anderen.
  • Je hebt het recht om te zien welke gegevens over jou zijn vastgelegd. Je mag ook vragen waarom deze gegevens zijn vastgelegd en waar ze vandaan komen.
  • Je hebt het recht om fouten in je gegevens te laten corrigeren of verwijderen. Dit moet binnen 4 weken gebeuren. Alleen als er een heel goede reden is, zoals het in gevaar brengen van verantwoorde zorg, mag Syndion dit weigeren.
  • Je hebt het recht om vergeten te worden.

Vragen?

Heb je vragen over privacy en bescherming van je persoonsgegevens? Neem dan contact op met de functionaris gegevensbescherming.

Autoriteit persoonsgegevens

Mocht je een klacht hebben en niet met ons uitkomen, dan heb je volgens de AVG het recht om een klacht in te dienen bij de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Je kunt hiervoor contact opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens.