Syndion. Doen we samen.

'We gaan het met elkaar doen'

Helena Neven is verandermanager digitalisering

Helena Neven is sinds 1 februari in dienst bij Syndion als verandermanager digitalisering. Als verandermanager begeleidt zij de digitale transitie die aan het begin van dit jaar van start is gegaan bij Syndion.

Syndion stapt over naar een digitale wereld die het mogelijk maakt makkelijker, veiliger en efficiënter te werken. Door het invoeren van slimme oplossingen kunnen medewerkers straks hun tijd besteden aan dingen die er echt toe doen! Ook krijgen cliënten, door de juiste inzet van deze digitale middelen, meer eigen regie. Deze verandering is niet van de één op de andere dag gerealiseerd. De komende jaren worden er diverse stappen gezet op weg naar deze digitale transitie. Deze stappen zetten we met elkaar. Iedereen doet en denkt mee! Vandaar: Samen Digitaal.

Helena heeft ruime ervaring in de gehandicaptenzorg. Na een aantal jaar werkzaam te zijn geweest in de zorg, maakte zij de overstap naar de ondersteunende diensten. Bij haar vorige werkgever Abrona hield zij zich onder meer bezig met de implementatie van een nieuw ECD (elektronisch cliëntendossier), het inrichten van de nieuwe digitale werkplek en de overstap naar Office 365.u

Helena noemt zich zelf zeker geen digitaal expert. ,,Nee hoor”, lacht ze,,, ik stel ook vragen aan de helpdesk als ik iets niet begrijp. Ik ben helemaal niet zo digiminded. Je kunt mijn kennis wat dat betreft vergelijken met die van een gemiddelde zorgmedewerker.” En dat is volgens Helena ook geen enkel probleem. Je hoeft als zorgmedewerker echt niet ineens een ICT-expert te worden. ,,Het is juist de bedoeling dat het allemaal makkelijker en efficiënter wordt. En dat doen we met elkaar. Je helpt elkaar om het leuker en makkelijker te maken.”

Helena is er van overtuigd dat een goede digitale werkomgeving er voor zorgt dat medewerkers in de primaire zorg hun werk beter uit kunnen voeren. ,,Het is altijd goed om je als organisatie af te vragen wanneer digitaal werken wel werkt en wanneer niet. Ook moet er voldoende tijd worden uitgetrokken om medewerkers te laten wennen aan het idee. Medewerkers moeten ervaren dat deze veranderingen hun werk juist leuker en makkelijker kunnen maken.”

,,Het is heel belangrijk dat we onszelf continu de vraag stellen; wat willen we bereiken? Digitaal werken is niet het doel op zich, het is slechts een middel”, aldus Helena.  ,,Het is dan ook erg belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven. Dat levert soms discussie op, maar zo kom je wel tot goede keuzes.”

'Met elkaar'

Volgens Helena is het vooral belangrijk dat de verandering met elkaar wordt ingezet.  ,,We willen dan ook graag van medewerkers weten wat zij nodig hebben om goed te kunnen werken. En ook van cliënten horen we graag horen wat zij of hun netwerk nodig hebben. We willen de medewerkers en cliënten en hun verwanten zoveel mogelijk mee laten denken. Het is niet zo dat ik als verandermanager bepaal wat er allemaal moet veranderen. Nee, dat bepalen we uiteindelijk met elkaar.”


De verandermanager beseft dat het lang niet altijd makkelijk is om iets nieuws te leren. ,,Verandering kost nu eenmaal tijd. Dat is nu niet anders. Maar door er gewoon met elkaar mee aan de slag te gaan, door dingen veel te oefenen, krijg je vanzelf routine en zul je zien dat het steeds sneller gaat. Dan ervaar je het gemak van de veranderingen. Je merkt dan dat je ineens tijd over hebt. En die tijd kun je besteden aan de cliënt. En door dingen te durven, bijvoorbeeld het uitproberen van een nieuwe app, ontdek je misschien ook weer nieuwe mogelijkheden die je werk nog leuker maken.”

‘Blijf kritisch’

In vrij korte tijd verandert er veel. Dat kost energie en tijd, weet ook Helena. ,,Het is geen schande als je het niet allemaal in één keer onder de knie hebt. Geef het aan als je meer tijd of hulp nodig hebt. Niet iedereen is even digitaal vaardig en iedereen leert op een andere manier. Maak het bespreekbaar, help elkaar, gun elkaar de tijd. Heb geduld! Door met elkaar in gesprek te blijven en tips en ervaringen uit te wisselen wordt het makkelijker om met de veranderingen om te gaan. En blijf zeker ook kritische vragen stellen. Als je denkt dat iets beter kan, laat dat dan weten. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: we doen dit met elkaar. Dat is waar de term Samen Digitaal voor staat!”

Helena Neven is bereikbaar via h.neven@syndion.nl.

 

We gebruiken cookies die nodig zijn voor een goede werking van onze website. Naast deze elementaire cookies zetten we analytische cookies in voor het verzamelen van statistieken zodat we onze website kunnen verbeteren. Klik hier voor meer informatie.