,,Je komt letterlijk en figuurlijk heel dichtbij de cliënt terwijl je eigenlijk een vreemde voor ze bent. Dat moet voor cliënten heel lastig zijn.” Irma Jansen werkt als cliëntconsulent bij Syndion. Tijdens de tweede coronagolf draaide ze verschillende diensten op locatie Buitenhof en Cocon.
Onwennig begin
Hoewel ze van origine een verpleegkundige achtergrond heeft, werkt ze al 25 jaar niet meer als z-verpleegkundige. De eerste stap over de drempel was daarom best onwennig, vertelt Irma. ,,De handelingen die je moet verrichten zijn het probleem niet. Wat het lastig maakt, is dat jij de cliënt niet kent en dat de cliënt jou niet kent. Je weet niet precies wat een cliënt van je verwacht. Dat is lastig voor mij, maar óók voor de cliënt. Tijdens die momenten besef je hoe kwetsbaar onze doelgroep eigenlijk is.”
Meedraaien op locatie
,,Eigenlijk vind ik dat cliëntconsulenten vaker op een locatie mee zouden moeten draaien”, vervolgt Irma haar verhaal. ,,Je kunt je werk als cliëntconsulent beter uitvoeren als je weet hoe het er op een locatie aan toegaat. Dat vond ik altijd al, maar door mijn werkzaamheden op locatie vanwege corona is dat gevoel versterkt.” Irma denkt dan ook dat het goed is om dit soort ‘meeloopdiensten’ in te gaan plannen voor de cliëntconsulenten van Syndion.
Coronaproof werken
Op de vraag hoe dat nou is om compleet ‘coronaproof’ aan het werk te gaan, antwoordt Irma. ,,Bloedheet! Het is echt niet fijn om in te werken. Het is noodzakelijk, maar het creëert een onnatuurlijke afstand die eigenlijk niet wenselijk is in de zorg.” Toch houdt dit haar niet tegen om bij een eventuele derde golf weer in actie te komen. ,,Ik heb me al opgegeven. Het is toch een beroep waar ik ooit voor gekozen heb. Ik vind het een mooie kans en een welkome afwisseling.”