Syndion. Doen we samen.

Dieco leert lezen met lettergebaren

De 15-jarige Dieco wilde dolgraag leren lezen, want dat was tot op heden nog niet gelukt. Dus vroeg hij zijn begeleider Aline of zij hem zou willen helpen. Het tweetal is inmiddels ruim een jaar verder en Dieco is begonnen aan het zesde boekje van de leesmethode waarbij gebruik wordt gemaakt van lettergebaren. ,,Ik ben heel trots. Vooral omdat eerder tegen mij is gezegd dat ik nooit zou leren lezen.”

Uiterst geconcentreerd buigt Dieco zich over het boekje waarin korte verhaaltjes staan. Woord voor woord leest hij de zinnetjes hardop voor. Af en toe gaat het fout; dan kijkt hij naar Aline die hem op weg helpt met een lettergebaar. Letters die hij niet herkent, weet hij zich door de lettergebaren weer voor de geest te halen. Zo kan Dieco verder met lezen.

Uitdaging

Aline vertelt: ,,Ik heb in het verleden op een ZML-school gewerkt dus toen Dieco mij vroeg of ik hem wilde leren lezen, durfde ik de uitdaging wel aan.  Ik vind het ontzettend mooi dat de vraag echt vanuit hemzelf komt.  We begonnen met een methode op de computer, maar dat werkte niet.  We probeerden het ook met behulp van pictogrammen, maar ook dit lukte niet. Toen vertelde een vriendin, die leerkracht is, mij over ‘Spreekbeeld’, een leermiddel dat gebruik maakt van lettergebaren. Ik dacht: dat zou wel eens kunnen werken en zo zijn Dieco en ik uiteindelijk aan de slag gegaan.”

,,Ik vind het belangrijk om te kunnen lezen”, legt Dieco uit. ,,Je hebt het altijd nodig. In de winkel, als je wil koken, maar ook om appjes op je telefoon te kunnen lezen. Toch duurde het even voordat ik de vraag aan Aline durfde te stellen. Op mijn vorige school had ik altijd te horen gekregen dat ik niet kon leren lezen. Het zat er gewoon niet in, zeiden ze op die school. Daar werd ik erg onzeker van. Maar toen ik een jaar of 14 was, vond ik het steeds belangrijker worden om te leren lezen. Uiteindelijk vertelde ik het aan Aline. Ik wist dat zij ook op een school had gewerkt dus ik dacht: zij kan me vast wel helpen.”

Gebaren

Dieco laat ondertussen de leesboekjes en kaartjes met lettergebaren zien waar hij samen met Aline mee werkt. Aline toont een aantal gebaren en Dieco zegt om welke letters het gaat. ,,De gebaren geven hem houvast. Op deze manier wordt het voor hem makkelijker om de letters te onthouden en om woorden te vormen”, legt Aline uit. Opeens begint Dieco te grinniken. ,,En soms bedenk ik mijn eigen gebaren, maar die zal ik hier maar niet laten zien. Die zijn niet altijd even netjes.”

Het is goed te zien dat Dieco ontzettend veel plezier heeft in de leeslessen van Aline. ,,Niet altijd hoor”, geeft hij toe. ,,Maar als ik hem er dan aan herinner waarom hij ook alweer zo graag wilde leren lezen, kan hij de motivatie toch wel weer vinden”, vertelt Aline. ,,Soms heb ik dat duwtje in de rug gewoon even nodig”, vult Dieco aan.

Motivatie

,,En ik zorg ervoor dat het leuk blijft”, vertelt Aline. ,,De intrinsieke motivatie van Dieco is groot, dit betekent dat hij precies weet waarom hij wil leren lezen en dat de motivatie echt vanuit hemzelf komt. Het is voor hem ontzettend belangrijk. Het vergroot zijn zelfstandigheid. Maar het moet natuurlijk ook gewoon leuk zijn om te doen. Dat maakt het voor hem ook makkelijker om iedere keer weer die leesboekjes te pakken.” Dieco vult aan: ,,Ik vind het fijn om samen met Aline te oefenen. Alleen oefenen vind ik wel lastig” Aline zegt hierop: “ Ja dat klopt, Dieco vindt het ook nog spannend als anderen meeluisteren wanneer hij aan het lezen is, hier zijn we nog mee bezig.”

Niet alleen Dieco is trots op wat hij tot nog toe bereikt heeft. Ook Aline is supertrots op haar ‘leerling’. ,,Toen hij zijn eerste boekje aan het lezen was, had hij tranen in zijn ogen van blijdschap.  Het is zo mooi om het zelfvertrouwen te zien groeien bij Dieco. Ik ben dankbaar dat ik daar een klein stukje aan bij heb kunnen dragen.”

We gebruiken cookies die nodig zijn voor een goede werking van onze website. Naast deze elementaire cookies zetten we analytische cookies in voor het verzamelen van statistieken zodat we onze website kunnen verbeteren. Klik hier voor meer informatie.