Hoe krijg je het coronavirus

Je kunt alleen corona krijgen van iemand met corona.
Of je raakt spullen aan waar corona op zit. 
Corona is besmettelijk. 
Dat betekent dat mensen met corona andere mensen ziek kunnen maken. 
De meeste mensen met corona maken 2 of 3 andere mensen ziek. 
Je kunt alleen corona krijgen van iemand anders met corona. 
Je kunt het ook krijgen van spullen aanraken waar corona op zit. 
Waarschijnlijk kun je het niet krijgen van dieren.  

 

Zo kun je corona krijgen:
Iemand met corona HOEST of NIEST vlakbij je gezicht.

Iemand met corona NIEST of HOEST vlakbij je handen.

Je geeft iemand met corona een hand.

Je raakt spullen aan waar corona op zit.

Je zoent iemand met corona. 

 

Corona op je handen
Iedereen raakt spullen aan.
Ook mensen met corona. 
Bijvoorbeeld een klink van een deur of een knop van de lift.
Als je deze spullen aanraakt, kan corona op je handen komen.
Corona komt ook op je handen als je iemand met corona een hand geeft.
Als je met corona op je handen aan je gezicht komt, kun je corona krijgen. 

Bij mensen met corona zit corona in hun speeksel en snot.
Als mensen met corona hoesten of niezen, komen speeksel en snot uit hun mond en neus.  

 

Geen corona
Je krijgt geen corona van iemand die alleen verkouden is.
Het is moeilijk om zeker te weten of iemand corona heeft.
Blijf zeker 2 meter van de mensen vandaan als ze verkouden zijn.
Je krijgt geen corona van de lucht uit een airco.
Een airco blaast lucht in een kamer of auto.

We gebruiken cookies die nodig zijn voor een goede werking van onze website. Naast deze elementaire cookies zetten we analytische cookies in voor het verzamelen van statistieken zodat we onze website kunnen verbeteren. Klik hier voor meer informatie.